Polacy a stres w pracy i w życiu

0

Stres towarzyszy nam na co dzień, ale w ostatnim czasie jest potęgowany epidemią koronawirusa, która całkowicie zmieniła nasz sposób funkcjonowania. Praca zdalna, często wymagająca łączenia z opieką nad dziećmi, brak możliwości wyjścia do restauracji czy kina i korzystania z jakichkolwiek rozrywek w miejscach publicznych sprawia, że Polacy poszukują sposobów na domową regenerację. Jak możemy wykorzystać tę możliwość w czasie koronawirusa i obowiązujących zaleceń?

W badaniu Polacy a stres w pracy i w życiu zrealizowanym przez serwis Prezentmarzeń w 2019 roku, aż 80% respondentów przyznało, że stres towarzyszy im codziennie. Głównymi przyczynami nerwowych sytuacji dla 37% Polaków była praca, dla 27% nieprzyjemne sytuacje w życiu prywatnym, a dla 18% kwestie finansowe. Dziś przy ponownej realizacji tego samego badania, na pierwszych pozycjach znalazłyby się pewnie: strach przed zachorowaniem na koronawirusa i strach przed utratą pracy.

Kilka miesięcy temu, gdy przeprowadzono badanie na próbie 1149 respondentów, jednym z głównych form odreagowania stresu był sport. Co trzeci zapytany Polak potwierdzał wówczas, że standardowe aktywności fizyczne jak: bieganie, jazda na rowerze, fitness czy pływanie, najlepiej pozwalają na odreagowanie stresu. Według 19% dobrym sposobem były ćwiczenia relaksacyjne, na przykład joga czy pilates, jak również taniec. Dla 14% antidotum na stres były niestandardowe rozrywki, jak na przykład lot w tunelu aerodynamicznym czy wizyta na strzelnicy. W aktualnej sytuacji, gdy ze względów bezpieczeństwa zamknięto obiekty sportowe, rozrywkowe i kulturalne, warto podejmować aktywność fizyczną w warunkach domowych.

W warunkach domowych możemy poszukać substytutów treningu siłowego, wybierając w zależności od naszej kondycji na przykład ćwiczenia rozciągające czy izometryczne, wzmacniające mięśnie ciała. Drugim rozwiązaniem, ale obarczonym większym ryzykiem w dobie wzrostu zachorowań jest próba uprawiania sportu w pojedynkę na świeżym powietrzu w odosobnionych miejscach i porach, gdy nie ma dużego natężenia ruchu. Możemy wówczas uprawiać na przykład jogging czy nordic walking. Jeśli nie jesteśmy jednak w stanie zapewnić sobie bezpiecznych warunków do ćwiczeń na zewnątrz, unikając kontaktów z innymi w parku czy lesie, pozostańmy w domu i spróbujmy poćwiczyć w warunkach domowych. Osoby przebywające na kwarantannie powinny stosować się do aktualnych zaleceń i absolutnie nie opuszczać domów.

Dobrą alternatywą na regenerację, szczególnie psychiczną jest znalezienie sobie hobby, któremu możemy poświęcić czas pozostając w domu. Z pomocą przychodzą nam warsztaty i kursy on-line związane z zajęciami manualnymi, plastycznymi czy kulinarnymi, które mogą być ciekawą i pożyteczną formą spędzenia czasu. Wybór atrakcji realizowanych on-line jest całkiem spory, każdy może znaleźć dobre pomysły dla siebie, rodziny lub bliskich. Przykładem są warsztaty tworzenia mydła on-line, które w obecnej sytuacji znika szybko z sklepowych półek, gdyż jak podkreślają specjaliści dokładne mycie rąk to jedna z najskuteczniejszych metod by zmniejszyć ryzyko zakażenia koronawirusem.

Czas spędzony w domu, który ma zmniejszyć ryzyko zakażenia nas i naszych bliskich koronawirusem, możemy aktywnie i kreatywnie wykorzystać, ćwicząc i rozwijając nowe zainteresowania.

*W materiale prasowym wykorzystano fragmenty badania “Polacy a stres w pracy i w życiu” zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń w 2019 roku.

Leave A Reply

Your email address will not be published.