W świecie urody, mody i showbiznesu...

Dieta kopenhaska – wady i zalety stosowania tej diety

0 23
Joanna Scheffs – dietetyk

Dieta kopenhaska znana jest również jako dieta szwedzka i jest dość kontrowersyjnym sposobem na odchudzanie. Polega na przestrzeganiu ściśle określonego planu przez 13 dni. W ciągu doby zjada się 3 bardzo niewielkie posiłki. Przez ten czas nie wolno jeść słodyczy, produktów zbożowych, tłustych potraw i pić alkoholu.

Każdy dzień zaczyna się od czarnej kawy z dodatkiem łyżeczki cukru. W skład posiłków wchodzą m.in. szpinak, sałata, marchewka, chuda ryba, befsztyk, jajka.  Niekiedy pojawia się owoc, kurczak gotowany, chudy twarożek lub jogurt naturalny.

Zalety

Dieta trwa przez dość krótki okres. W ciągu 13 dni zakłada schudnięcie nawet do 10 kilogramów. Dieta nie eliminuje białka, co pozwala dostarczyć organizmowi jego podstawowy budulec. Odpowiedni jest rozkład posiłków w ciągu dnia. Śniadanie zjada się zaraz po wstaniu, obiad między 12 a 14, natomiast kolacja powinna zostać spożyta przed 18. Jest lepsza niż diety jednostronne, składające się wyłącznie z owoców lub warzyw.

Wady

Tych jest zdecydowanie więcej:

– Dieta nie dostarcza odpowiedniej podaży składników.

– Nie uwzględnia indywidualnego zapotrzebowania na energię, białko, tłuszcz, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne.

– Dla większości osób podaż białka w diecie jest zbyt niska i może prowadzić do utraty mięśni oraz obniżenia przemiany materii.

– Może powodować efekt jo-jo., ponieważ po jej zakończeniu możemy mieć większą ochotę na produkty zakazane (głównie węglowodany).

– Dieta ma niską zawartość błonnika oraz nie uwzględnia odpowiedniej podaży produktów zbożowych pełnoziarnistych.

– W wyniku tego w tracie jej stosowania może towarzyszyć nam spore uczucie głodu.

– Dieta, która działa szybko, nie jest obojętna dla zdrowia. U osób przewlekle chorych może być zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia.

– Śniadanie składające się z kawy i cukru nie jest zalecane. Czarna kawa na pusty żołądek nie jest wskazana dla osób ze schorzeniami układu pokarmowego.

– Śniadanie powinno być najbardziej obfitym posiłkiem w ciągu całego dnia oraz składać się z węglowodanów złożonych.

– W trakcie diety nie zaleca się stosowania intensywnego wysiłku fizycznego, ponieważ może to prowadzić do nagłego omdlenia.

– Dieta kopenhaska może powodować nudności, spadek energii oraz obniżenie samopoczucia.

– Efekty diety często nie są niestety trwałe, ponieważ organizm szybko wraca do wagi wyjściowej.

– Posiłki są monotonne i ubogie w wartość odżywczą. Dieta nie jest zalecana dla osób chorych (m.in. na schorzenia sercowo-naczyniowe, cukrzycę, choroby układu pokarmowego), dzieci oraz osób starszych.

Przed przejściem za taki sposób odżywiania warto więc zrobić rachunek zysków i strat. Zachęcamy do stosowania zdrowej, dobrze zbilansowanej i skutecznej na długo diety.

Joanna Scheffs – dietetyk z poradni Mój Dietetyk w Bydgoszczy, Absolwentka Dietetyki na Wydziale Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

 

Naszą misja jest nauka zdrowego odżywiania. Jesteśmy zespołem dietetyków z pasją do zdrowej ale również smacznej diety. Z naszymi klientami wypracowujemy indywidualne sposoby odżywiania, które spełniają zalecenia dietetyczne lecz są smaczne i odpowiadają ich gustom. Pracujemy z osobami z nadwagą, dziećmi z nieprawidłową masą ciała, pacjentami z chorobami dieto-zależnymi, kobietami w ciąży, wegetarianami i całymi rodzinami.

Zapraszamy na stronę internetową www.mojdietetyk.pl po informacje o zdrowej diecie oraz do naszych poradni : http://www.mojdietetyk.pl/dojazd_kontakt.html

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.