Jak uniknąć efektu jo-jo?

0

Dobór odpowiedniej kaloryczności jest niezmiernie ważnym elementem przed rozpoczęciem diety. Nie ma jednej standardowej diety dla każdego, gdyż każdy z nas różni si zarówno indywidualnymi parametrami (wzrost, masa ciała) jak i prowadzi odmienny styl życia. Chcąc odchudzać się zdrowo i zgodnie z zasadami należy tak dobrać kaloryczność, aby ubytek masy ciała nie był większy niż 0,5-1 kg tygodniowo. Dla większości osób tak wolny proces może nie być satysfakcjonujący, ale to jedna z podstawowych zasad jeżeli w przyszłości chcemy uniknąć efektu jo-jo.

Oczywiście każdy z nas kończąc dietę liczy na to, że efekty utrzymają się do końca życia. Zapominamy, że równie ważny jak sam okres bycia na diecie jest okres stabilizacji. Od tego jak poważnie potraktujemy ten etap odchudzania zależeć będzie cały efekt diety. Aby nie zaprzepaścić wielu tygodni wyrzeczeń i ciężkiej pracy warto pamiętać o kilku rzeczach, które pozwolą nam uniknąć efektu jo-jo:

 

  1. Stopniowe zwiększanie spożywanych kalorii ? kończąc każdą dietę musimy pamiętać, że nasz organizm przystosował swój metabolizm do obecnego sposobu żywienia. Poza tym, gdy udało nam się zgubić zbędne kilogramy potrzebujemy mniejszą ilość kalorii, gdyż mamy do dźwigania mniejszy ciężar. Wracając od razu do diety np. 2500 kcal w sytuacji gdy byliśmy na diecie 1000 będzie skutkowało tym, że nasz organizm nie poradzi sobie  z taką nadwyżką kalorii i będzie je magazynował. Efekt ? powrót do masy ciała sprzed diety. Dlatego zaleca się, aby przy wychodzeniu z diety zwiększać energetyczność diety o ok 100-150 kcal miesięcznie. Ogólnie przyjmuje się, że etap stabilizacji powinien trwać tyle co okres odchudzania
  2. Zachowanie regularności spożywanych posiłków ? Cała dieta ma za zadanie przyzwyczaić nasz organizm do spożywania posiłków w odstępach 3-4 godzinnych. Regularność zapobiega nadmiernym wahaniom poziomu cukru we krwi i pomaga utrzymać jednakowe tempo metabolizmu. Gdy po skończeniu diety nasze nawyki żywieniowe wrócą do tych przed odchudzaniem ? nasza masa ciała również (prędzej czy później).
  3. Odpowiedni dobór produktów, którymi podnosimy kaloryczność ? lepiej unikać wszelkiego rodzaju słonych i słodkich przekąsek. Faktycznie podniosą one kaloryczność, ale poza nią nie dostarczą nam żadnych składników odżywczych. Zamiast nich włączajmy produkty zawierające pełnowartościowe białko (np. dodatkowo jogurt naturalny do pierwszego śniadania) oraz produkty pełnoziarniste bogate w węglodowany złożone (np. dodatkowa kromka pieczywa)
  4. Aktywność fizyczna ? prowadzenie aktywnego trybu życia jest nieodłącznym elementem każdego procesu odchudzania. Nie możemy jednak zapominać o tym w momencie, gdy dietę mamy już za sobą. Zadbajmy o to, aby zawsze znaleźć czas choćby na chwilę ćwiczeń czy spacer.

 

Każda dieta to wyrzeczenia, dlatego tym bardziej warto zadbać o to, żeby efekty utrzymywały się jak najdłużej, a najlepiej na zawsze? Niestety, znamy to z doświadczenia, że po osiągnieciu zadawalającej nas wagi, osiadamy na laurach? I po 3-6 miesiącach znów się odchudzamy. Dlatego warto stosować wyżej wymienione zasady, które pozwolą nam się długo cieszyć z nienagannej sylwetki.

 

Edyta Przyborowska dietetyk FITDIET.pl i Magdalena Cieślak

Leave A Reply

Your email address will not be published.